Kumi kärysi ja ajotaito kehittyi Pieksämäellä

Vaativan saattovartioinnin ajokoulutus järjestettiin kymmenettä kertaa usean toimijan yhteistyönä. Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen (RSKK) kumppaneina olivat Rikosseuraamuslaitoksen lisäksi Poliisiammattikorkeakoulu, poliisi ja Veho Oy. Teoriajakso toteutettiin alkuvuodesta RSKK:ssa, käytännön ajoharjoitteluun päästiin alkukesän auringossa Poliisiammattikorkeakoulun ajokoulutuskeskuksessa Pieksämäellä.

Vaativien saattojen koulutus on Rikosseuraamuslaitoksessa suosittu täydennyskoulutus, vuosittain sen suorittaa noin 30 vartijaa. Ensi sijassa koulutukseen pyritään ottamaan työssään vaativia saattovartiointiajoja toteuttavaa vankiloiden valvontahenkilöstöä. Nyt koulutettavista osa osallistui ensimmäistä kertaa ja osa kertasi koulutuksen uudemmalla ajokalustolla.

Tavoitteena on laajentaa koulutus koskemaan sovellettuna myös yhdyskuntatoimistojen työntekijöitä, jotka käyvät valvontakäynneillä vankien luona. Kouluttamalla henkilöstöä pystytään hallinnoimaan riskejä ja hoitamaan kuljetukset turvallisesti sekä saattoon osallistuville että siviileille.

Vankilahenkilökunnan tekemistä saatoista suurin osa on päivittäiseen työhön kuuluvia tehtäviä. Vaativiksi katsotaan sellaiset saatot, joihin sisältyy suurempia riskejä. Saattotehtävän vaativuutta arvioitaessa katsotaan vangin rikosajan historiaa ja vankeusajan käyttäytymistä. Esimerkiksi Riihimäen vankilassa tehtiin vuonna 2021 noin 80 vaativaa saattoa.

Suunnittelu tärkeää

Kaksipäiväisen koulutuksen ensimmäinen osio painottui kuljetustehtävään valmistautumiseen, ajoneuvon käsittelyyn, hätäväistöihin ja -jarrutuksiin. Toisena päivänä opiskeltiin mm. saattovartiointia, nopeaa uhkasta poistumista, kiilaamista ja tieltä ulos pakottamista.

Teoriaosuudessa painotettiin työturvallisuutta ja saattojen suunnitteluun, kuten reitteihin, tiedon jakamiseen ja roolitukseen liittyviä asioista. Ajamisen teoriassa kerrattiin mm. tietoa liike-energiasta, keskipakovoimasta sekä eri tekijöiden vaikutuksesta pysähtymisnopeuteen.

Ajoradalla lähdettiin liikkeelle ajon perusteista. Useina vuosina Risen vartijoita kouluttanut Poliisiammattikorkeakoulun edustaja, ylikonstaapeli Jarkko Rytilahti demonstroi kouluttajakollegansa Esa Hakulisen kanssa oikeaa tapaa istua ajoneuvossa, jotta sen hallinta ja käsittely onnistuu eri tilanteissa.

− Kun istutaan oikein ja käytetään turvavyötä, ei ainakaan omalla ajolla pilata työturvallisuutta, Rytilahti muistutti.

”Hauskaa ja hyödyllistä”

Ajo-osuus suoritettiin samoilla ajoneuvotyypeillä, joita Risen vankiloissa käytetään. Kierros kierrokselta lisääntynyt vauhti vaati totuttelua, ennen kuin rata tuli tutuksi. Monille osallistujista edellinen harjoittelu oli autokouluajoilta, joten kertaus todettiin hyödylliseksi.

− On ihan eri asia opiskella asioita käytännössä eikä vain teoriassa. Tässä tulee paljon näitä pieniä asioita, jotka ovat kuitenkin tosi oleellisia, koulutukseen osallistunut vartija totesi tauon aikana.

Poliisiammattikorkeakoulu ja poliisi järjestävät ajokoulutuskeskuksessa vuosittain kursseja useille yhteistyökumppaneilleen. Osa ajamisen perusasioista on kaikille samaa, mutta esimerkiksi uhkasta poistumiset, mahdolliset kiilaamiset ja tieltä pakottamiset suunnitellaan juuri Rikosseuraamuslaitoksen tarpeita ajatellen. Kouluttajaa innostaa vuosittain vaihtuvan, työssään ajotaitoja tarvitsevan opiskelijaryhmän motivaatio.

− Mukavaa, kun koulutettavat ovat innolla mukana ja halukkaita oppimaan uutta. Ajaessa ollaan kuitenkin suomalaismiehen pyhimmässä paikassa, joten tässä työssä seurataan ja kehitetään sitä, mikä on jokaisen mielestä jo huippuunsa vedettyä. Ajaminenhan on kivaa ja ajaminen on ajattelemista − siinä on paljon opittavaa, Rytilahti kuvailee.

Rikosseuraamuslaitoksen puolesta vaativien saattojen koulutusyhteistyötä järjestävä turvallisuusinsinööri Ari Pakarinen kiittelee ensimmäisen koulutuspäivän päätteeksi yhteistyömallia. Samojen autojen käyttö muiden kanssa tuo säästöä, ja samalla järjestäjien omakin tieto lisääntyy.

Myös koulutukseen osallistuneiden vartijoiden mielipide päivän sisällöstä vaikuttaa yksimieliseltä:

− Hauskaa ja hyödyllistä!

Julkaistu 23.8.2022