Opiskelijan arviointi ja näytöt

Opiskelijoidemme oppimista ja osaamista arvioidaan koko opintojen ajan. Näin opiskelija saa tietoa siitä, mitä hän osaa ja mitä hänen on vielä opittava. Oppimisen arviointi tukee ja motivoi opiskelijaa tavoitteiden saavuttamisessa sekä kehittää itsearviointitaitoja. Opiskelija arvioi oppimistaan osaamisalueiden tavoitteiden perusteella ja työssäoppimisessa käytössä olevien arviointikriteerien pohjalta.

Leveästi hymyilevä nainen pitelee kynää pöydällä olevan paperin päällä.

Arviointiasteikot

Opintojaksojen arvioinnissa käytetään joko asteikkoa 0–5 tai hyväksytty – hylätty.
Työssäoppimisjaksot ja ammatillisen osaamisen näytöt arvioidaan asteikolla hyväksytty – hylätty.

Opintojakson arvosanan muodostumisesta päättävät opintojakson opetuksesta vastaavat opettajat. Työssäoppimisen arvioinnista päättää työssäoppimisjaksosta vastaava opettaja ja työpaikkaohjaaja.

Arvosanat määritellään seuraavasti:

kiitettävä (5)
erittäin hyvä (4)
hyvä (3)
tyydyttävä (2)
välttävä (1)
hylätty (0)

Rikosseuraamusalan tutkinnon suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista ja hyväksyttävää arvosanaa tai suoritusta kaikissa opintojaksoissa ja näytöissä. Hyväksytyn tentin saa uusia kerran. Hylätyn tentin ja hylätyn näytön saa uusia kaksi kertaa.

Arvioinnin kohteet ja kriteerit

Työssäoppimisen ja ammatillisen osaamisen näyttöjen arvioinnissa ovat käytössä oheisen taulukon mukaiset kriteerit. Arvioinnin kohteena ovat

  • tiedot
  • taidot
  • vastuunotto, ryhmäosaaminen
Opin­to­jak­so­jen ar­vioin­nin koh­teet ja ar­vioin­ti­kri­tee­rit
AR­VIOIN­NIN KOH­DE OSAA­MIS­TA­SO VÄLTTÄVÄ 1, OPIS­KE­LI­JA OSAA OSAA­MIS­TA­SO
HYVÄ 3,
OPIS­KE­LI­JA OSAA
OSAA­MIS­TA­SO KII­TETTÄVÄ 5, OPIS­KE­LI­JA OSAA
Tie­dol­li­nen osaa­mi­nen - tie­dot 1. käyt­tää kes­kei­siä/​​​​​​​​​​​​​yk­sit­täi­siä am­mat­ti­kä­sit­tei­tä ja osoit­taa pe­reh­ty­nei­syy­ten­sä tie­to­pe­rus­taan

2. et­siä tie­toa yk­sit­täi­seen ti­lan­tee­seen eri tie­to­läh­teis­tä
1. käyt­tää am­mat­ti­kä­sit­tei­tä joh­don­mu­kai­ses­ti

2. ra­ja­ta tie­don­tar­peen yk­sit­täi­sis­sä tie­don­ha­ku­ti­lan­teis­sa ja ar­vioi­da eri­lai­sia tie­to­läh­tei­tä
1. käyt­tää am­mat­ti­kä­sit­tei­tä asian­tun­te­vas­ti

2. et­siä tie­toa tie­don­ha­ku­pro­ses­sin vai­hei­den mu­kai­ses­ti ja pe­rus­tel­la tie­to­läh­tei­den käy­tön
Tai­dol­li­nen osaa­mi­nen - tai­dot 3. nou­dat­taa lain­sää­dän­töä, mää­räyk­siä ja oh­jei­ta

4. toi­mia oh­jat­tu­na asian­mu­kai­ses­ti

5. käyt­tää opit­tu­ja tek­nii­koi­ta ja mal­le­ja

6. ot­taa toi­min­nas­saan huo­mioon van­kien kans­sa työs­ken­te­lyyn liit­ty­vät eri­tyis­piir­teet
3. pe­rus­tel­la toi­min­taan­sa lain­sää­dän­nön, mää­räys­ten ja oh­jei­den poh­jal­ta

4. sel­viy­tyä it­se­näi­ses­ti eri­lais­sa teh­tä­vis­sä kul­loi­ses­sa­kin toi­min­taym­pä­ris­tös­sä

5. va­li­ta toi­min­taan so­vel­tu­via eri­lai­sia tek­nii­koi­ta ja mal­le­ja

6. toi­mia am­ma­til­li­ses­ti van­kien kans­sa
3. suun­ni­tel­la toi­min­taan­sa ver­tail­len ja ana­ly­soi­den eri­lai­sia vaih­toeh­to­ja lain­sää­dän­nön ja mää­räys­ten puit­teis­sa

4. toi­mia eri­lai­sis­sa teh­tä­vis­sä eri toi­min­taym­pä­ris­töis­sä

5. so­vel­taa eri­lai­sia opit­tu­ja tek­nii­koi­ta ja mal­le­ja ja osaa pe­rus­tel­la va­lin­tan­sa

6. toi­mia van­ki­tun­te­muk­sen­sa poh­jal­ta ti­lan­teen mu­kai­ses­ti
Vas­tuun­ot­to - ryh­mä­osaa­mi­nen 7. toi­mia ryh­män jä­se­ne­nä

8. toi­mia am­mat­tieet­tis­ten pe­ri­aat­tei­den mu­kaan

9. nou­dat­taa työ­tur­val­li­suus­oh­jei­ta
7. toi­mia ta­voit­teel­li­ses­ti ryh­mäs­sä

8. pe­rus­tel­la toi­min­taan­sa am­mat­tieet­tis­ten pe­ri­aat­tei­den mu­kai­ses­ti

9. nou­dat­taa työ­tur­val­li­suus­oh­jei­ta vas­tuul­li­ses­ti ja it­se­näi­ses­ti
7. edis­tää ryh­män toi­min­taa

8. so­vel­taa kriit­ti­ses­ti am­mat­tieet­ti­siä pe­ri­aat­tei­ta toi­min­nas­saan

9. suun­ni­tel­la toi­min­taa(nsa) tur­val­li­suus huo­mioon ot­taen

Ammatillisen osaamisen näytöt

Työssäoppimisjaksolla opiskelijan osaaminen arvioidaan näytöillä. Opiskelija näyttää osaamisensa näyttötilanteessa tehden käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja aidossa työympäristössä. Näyttöjen suunnittelusta vastaavat Rikosseuraamusalan koulutuskeskus sekä koulutusvankiloiden työpaikkaohjaajat.

Kokelaalle (työssäoppijalle) annetaan mahdollisuus harjoitella työtä, sekä kartuttaa osaamistaan ammatinhallinnassa ennen näyttöä. Parhaiten tämä onnistuu valitsemalla annettavat näytöt ensimmäisessä ohjauskeskustelutilanteessa tai sopimalla niistä kokelaan kanssa ennen toisen työssäoppimisjakson aloittamista. Tällöin työvuorosuunnittelussa voidaan huomioida työpisteet, joissa työskentely vahvistaa kokelaan ammattiosaamista valittujen näyttöjen mukaisissa toimissa. Kokelas tekee myös ennen suunniteltua näyttöä itsearvion, jossa hän analysoi omaa osaamistaan kriittisesti.

Näyttöön lukeutuu kaksi eri osa-aluetta; näyttötilaisuus ja arviointitilaisuus. Näyttötilaisuudet voivat koostua yhdestä kokonaisvaltaisesta näytöstä tai useammasta osanäytöstä (A-C), joita voidaan täydentää haastattelulla osaamisen esille saamiseksi. Haastattelussa pyritään saamaan esille kokelaan osaaminen niiltä osin, kun ne eivät itse näytössä esiintyneet.

Näyttöä ei ole sidottu ajallisesti yhteen hetkeen, vaan sitä voidaan täydentää puuttuvin osin myöhemmin ilmoitettavalla osanäytöllä tai osanäytöillä. Jos näyttötilanteessa ei kaikkia osa-alueita saada arvioitua, voidaan näyttöä täydentää haastatteluvaiheessa varsinaisen näyttötapahtuman päätyttyä edellä kuvatun tavan mukaisesti.

Näytön arviointitilaisuus koostuu kokelaan itsearviosta sekä arvioijan ja valvojan tekemien havaintojen koostamisesta arvioksi. Tämä arviointi käydään näyttötilaisuuden jälkeen läpi ja kokelaalle annetaan suorituksesta palaute.

Näyttöjen aiheet

Rikosseuraamusalan tutkintokoulutuksessa on kahdeksan erilaista näyttöä, joista opiskelija suorittaa yhteensä neljä. Lääkkeenannon näyttö on kaikille pakollinen. Opiskelija valitsee tämän lisäksi kolme valinnaista ammattiosaamisen näyttöä sekä lähityöstä että laitosturvallisuudesta siten, että vähintään yksi näyttö valitaan kummastakin kategoriasta. Nämä valinnaiset hän valitsee yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa huomioiden koulutusvankilan luonteen.

  1. Lääkkeenanto, pakollinen (VTH)
    Lähityö, valinnaiset näytöt:
  2. Vangin vastaanotto (työpaikkaohjaaja)
  3. Vangin tulohaastattelu (opettaja)
  4. Vangin perehdyttäminen (työpaikkaohjaaja)
  5. Ransun seurantakeskustelu (opettaja)
    Laitosturvallisuus, valinnaiset näytöt:
  6. Päihdetestaus (työpaikkaohjaaja)
  7. Vangin kuljetus / saattovartiointi (työpaikkaohjaaja)
  8. Selli- ja tilatarkastus (työpaikkaohjaaja)

Ammatillisen osaamisen näyttöjen arviointi

Opiskelijan osaamista arvioidaan vertaamalla sitä arviointiaineistossa määrättyihin ammattitaitovaatimuksiin ja asetettuihin kriteereihin. Arvioinnissa otetaan huomioon työpisteessä/toiminnassa tarvittavien yksilöityjen taitojen erityishallinta.

Arvosanan muodostuminen perustuu arviointiaineistoon, jonka osana on opiskelijan itsearviointi. Arviointiaineisto käsitellään arviointikeskustelussa, johon osallistuvat opiskelija ja työpaikkaohjaaja. Arvosanasta päättävät työpaikkaohjaaja ja opettaja yhdessä. Opiskelijan osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty – hylätty. Hylätty suoritus perustellaan kirjallisesti.

Opiskelijalla on mahdollisuus uusia hylätty näyttö kaksi kertaa. Jos opiskelija on yrittänyt hylätyn näytön uusimista siinä onnistumatta, opettaja käy hänen kanssaan arviointikeskustelun ja ohjaa opiskelijan hankkimaan lisää osaamista.

Näytön tai opintojakson arviointiin tyytymätön opiskelija voi pyytää suullisesti tai kirjallisesti oikaisua arvioinnin suorittaneelta opettajalta. Oikaisupyyntö on tehtävä 14 päivän kuluessa siitä ajankohdasta, jolloin opiskelijalla on ollut tilaisuus saada tieto arvioinnin tuloksesta ja arviointiperusteiden soveltamisesta suoritukseensa. Opettajan oikaisupyyntöasiassa tekemään päätökseen tyytymätön opiskelija voi hakea muutosta siihen koulutuskeskuksen yksikönpäälliköltä 14 päivän kuluessa päätöksestä tiedon saatuaan.

Näyt­tö­jen ar­vioin­nin koh­teet ja kri­tee­rit
AR­VIOIN­NIN KOH­DE OPIS­KE­LI­JA OSAA
Tie­dol­li­nen osaa­mi­nen - tie­dot - käyt­tää am­mat­ti­kä­sit­tei­tä joh­don­mu­kai­ses­ti
- ra­ja­ta tie­don­tar­peen yk­sit­täi­sis­sä tie­don­ha­ku­ti­lan­teis­sa ja ar­vioi­da eri­lai­sia tie­to­läh­tei­tä
Tai­dol­li­nen osaa­mi­nen - tai­dot - pe­rus­tel­la toi­min­taan­sa lain­sää­dän­nön, mää­räys­ten ja oh­jei­den poh­jal­ta
- sel­viy­tyä it­se­näi­ses­ti eri­lais­sa teh­tä­vis­sä kul­loi­ses­sa­kin toi­min­taym­pä­ris­tös­sä
- va­li­ta toi­min­taan so­vel­tu­via eri­lai­sia tek­nii­koi­ta ja mal­le­ja
- toi­mia am­ma­til­li­ses­ti van­kien kans­sa
Vas­tuun­ot­to - ryh­mä­osaa­mi­nen - toi­mia ta­voit­teel­li­ses­ti ryh­mäs­sä
- pe­rus­tel­la toi­min­taan­sa am­mat­tieet­tis­ten pe­ri­aat­tei­den mu­kai­ses­ti
- nou­dat­taa työ­tur­val­li­suus­oh­jei­ta vas­tuul­li­ses­ti ja it­se­näi­ses­ti

Aiempien arvosanojen muuntaminen

Jos muualla suoritettujen opintojen arvosana-asteikko eroaa RSKK:n arvosana-asteikosta, arvosanat muunnetaan tunnistamisen yhteydessä alla olevan muuntotaulukon mukaan. Vastaavuudet määritellään opiskelijan eduksi.

Lue lisää aiempien opintojen lukemisesta hyväksi rikosseuraamusalan tutkintoon.

Ar­vo­sa­na-as­teik­ko opis­ke­li­jan ai­em­pia ar­vo­sa­no­ja muun­net­taes­sa
Muu­al­la suo­ri­tet­tu­jen opin­to­jen ar­vo­sa­na 1-3 1-5 5-10
Muu­tet­tu­na ri­kos­seu­raa­musa­lan tut­kin­non ar­vo­sa­nak­si 3 = kii­tet­tä­vä 5
2 = hyvä 3
1= tyy­dyt­tä­vä 2
5 = kii­tet­tä­vä 5
4 = erit­täin hyvä 4
3 = hyvä 3
2 = tyy­dyt­tä­vä 2
1 = vält­tä­vä 1
10 = kii­tet­tä­vä 5
9 = kii­tet­tä­vä 5
8 = erit­täin hyvä 4
7 = hyvä 3
6 = tyy­dyt­tä­vä 2
5 = vält­tä­vä 1

Julkaistu 17.12.2024